עוגת תפוחים מתובלת ורוטב קרמל ויסקי מלוח

סוף סוף חורף!!  בתיוג האינסופי בין אנשים שאוהבים קיץ לאנשים שאוהבים חורף, אני מאוהבת בחורף.  אוהבת את הגשם שיורד בחוץ (כל עוד אני נמצאת תחת קורת גג חמימה), אוהבת את הקור (בעיקר מתחת לשמיכת פוך), לא צריכה למצוא תירוצים ללמה אני לא רוצה ללכת לים (לא תצליחו לשכנע אותי, לא מצליחה למצוא דבר טוב אחד בחוף הים) ובעיקר הכי נעים לאפות בחורף.



משהו במזג האויר החורפי בחוץ התקשר לי עם תפוחים ותבלינים וריח של אפיה ותנור דולק שמחמם את הבית וגעגועים לביקור המשפחתי האחרון באנגליה.  אך בעיקר העוגה הזו היתה תירוץ.  תירוץ למה, אתם שואלים? תירוץ להשתמש בתפוחים האחרונים שנותרו לי עוד מהביקור האחרון ברמת הגולן, אי שם בחג סוכות האחרון.



יש משהו מאוד מנחם בישיבה עם פרוסת עוגה כזו וכוס תה מהבילה וצפיה בגשם שיורד דרך החלון וזה בדיוק מה שהייתי צריכה.  עכשיו תסלחו לי, מצב הרוח הפואטי עבר ונעבור לתכל'ס, למתכון.  המתכון לעוגה הוא של מרתה יקירתי עם מעט שינויים שלי, ורוטב הקרמל הוא ביצוע חופשי לאינספור מתכונים שנמצאים ברחבי האינטרנט.  חורף נעים לכולם.



עוגת תפוחים מתובלת ורוטב קרמל ויסקי מלוח

המצרכים לעוגה:
1 כוס קמח מלא
2 כוסות קמח לבן
1 כפית סודה לשתיה
1 כפית קינמון טחון
1/2 כפית תבלין אולספייס
1/4 כפית אגוז מוסקט טחון
1 כפית מלח
1 כוס סוכר לבן
1 כוס סוכר חום כהה
1/3 1 כוסות שמן
3 ביצים L בטמפרטורת החדר
3/4 תפוחי גרני סמית קלופים, ללא ליבה, חתוכים לקוביות קטנות (כמות של כשלוש כוסות)
1 כוס אגוזים קצוצים לפי טעמכם
1 כפית תמצית וניל איכותית

אופן ההכנה:
חממו תנור ל-180 מעלות.
הכינו תבנית אפיה מתפרקת או קוגלהוף או סיליקון בכל צורה שתבחרו בקוטר 26 ס"מ ושמנו אותה קלות.
נפו לקערה קמח לבן, קמח מלא, סודה לשתיה, קינמון, אולספייס, אגוז מוסקט ומלח.  נפו את תערובת הקמחים פעם נוספת.  הניחו בצד.
בקערת מיקסר או עם מיקסר חשמלי ידני הקציפו 2 סוגי סוכר, שמן וביצים שלוש דקות במהירות גבוהה.
הורידו את המהירות לבינונית והוסיפו את תערובת הקמח בהדרגה.  ערבבו רק עד שאחיד.
הוסיפו את קוביות התפוחים והאגוזים וערבבו בעזרת מרית סיליקון.
הוסיפו את תמצית הוניל וערבבו רק עד שאחיד.
העבירו לתבנית האפיה שהכנתם מראש ואפו 75 עד 90 דקות עד שקיסם שמוחדר למרכז העוגה יוצא נקי.
צננו את העוגה על רשת כחצי שעה לפני העברתה לצלחת הגשה, פזרו מעט אבקת סוכר מעל.



המצרכים לרוטב הקרמל:
2 כוסות סוכר
100 גרם חמאה חתוכה לקוביות קטנות
1 כוס (250 מ"ל) שמנת מתוקה
2 כפות ויסקי איכותי
1 - 1/2 כפית מלח ים אטלנטי / מלח גס

אופן ההכנה:
בסיר קטן עם תחתית עבה על אש נמוכה-בינונית בשלו את הסוכר עד שמגיע לצבע חום ענבר (אל תעזבו את הסיר אפילו לרגע כדי שהקרמל לא ישרף, מרגע שהסוכר נמס זה יכול לקרות תוך שניות תלוי בגובה האש שלכם).
הוסיפו את החמאה וערבבו בעזרת מטרפה או כף עץ עד שהחמאה נמסה.
הורידו את הסיר מן האש ובעדינות בזרם איטי הוסיפו את השמנת המתוקה תוך כדי ערבוב עד שהרוטב חלק (זהירות הרוטב מבעבע ורותח).
הוסיפו את הויסקי ואת המלח וערבבו לאיחוד.
תנו לרוטב להתקרר בסיר כעשר דקות ואז העבירו אותו לצנצנת אטומה.



הערות והארות:
# אני הוספתי מיקס של פקאנים ואגוזי מלך.  אפשר רק סוג אגוז אחד אפשר יותר ואפשר גם בלי.
# רוטב הקרמל הוא טריקי ואני הכנתי אותו לפי אינטואיציה בעיקר. הכי חשוב שתכינו הכל לידכם לפני שאתם מתחילים להכין אותו.  אם יש לכם ורסיה אחרת לרוטב קרמל שאתם מעדיפים לעבוד איתה, לכו על זה :-)
# העוגה נהדרת גם ללא הרוטב ובלעדיו היא פרווה.  הרוטב הופך אותה לחלבית אך הוא משדרג אותה לגמרי.
# רוטב הקרמל נשמר כחודש במקרר, חממו אותו מעט לפני ההגשה כדי שיהיה קל לזרזף אותו מעל העוגה.

תגובות

  1. את מעולה. שונאת קיץ אוהבת חורף.
    מכינה בשישי :)

    השבמחק
    תשובות
    1. ספרי לי אם גם את אהבת אותה כמוני :-)

      מחק

הוסף רשומת תגובה