התפתחות אבולוציונית של לחם קופים או בקיצור לחם גורילה

השבוע התנסיתי לראשונה בחיי בהכנת עוגת שוקולד טבעונית.  בצורה מפתיעה העוגה יצאה מוצלחת במיוחד (אזהרה שיעור כימיה לפניך!! איכשהו חומץ וסודה לשתיה יוצרים ריאקציה כימית שמפצה על היעדר ביצים) והביקורות היו חיוביות.  כמובן שלאחר הכנת הטבעונית הרגשתי צורך עז לפצות והייתי חייבת מיד לחזור לסורי, בדמות מאפה שמרים עתיר חמאה, חלב, גבינת שמנת וביצים. אז הזמנתי את אבא שלי ואחי הצעיר לסטארט אפ חדש או כמו שהנסיכה טרחה לציין, לארוחת הערב, למנה העיקרית אמא מגישה קינוח. 

מכירים לחם קופים?
לא מכירים, דוגמאות נהדרות תוכלו למצוא כאן וכאן.  אין ספק שלחם קופים הוא דבר נפלא ואני ממליצה עליו בחום רב.  למי שמכיר, לחם גורילה הוא פשוט בעיני השלב האבולוציוני הבא (נו.. קוף, גורילה, דרווין, אבולוציה, אני באמת צריכה להסביר?).  כהרגלי בקודש אני אוהבת להעמיד פנים שאני יודעת מה אני עושה בזמן שאני מוציאה שם רע לכל השפים האמיתיים אז הבסיס למתכון הוא של פאולה דין, בשלנית אמריקאית דרומית בעלת מראה דודתי משהו שהפכה להיות מעצמה של אישה אחת, ולקוח מכאן, מגברת נמש לקחתי את הבצק הנהדר, שילבתי מפה ומשם, היו גם קצת אלתורים אך בסוף יצא מהתנור מאפה שמרים שהפיץ ניחוח קרמלי וקינמוני נהדר.

כן, עוד יצא לכם לפגוש את התמונה הזו שוב בהמשך

לתבנית קוגלהוף בקוטר 24-26 ס״מ

4 כוסות (560 גר') קמח
1 כפית מלח
1/2 כוס (100 גר') סוכר
2 כפיות שמרים יבשים
1 ביצה
60 גר' שמן קנולה
1 כוס (240 מ"ל) חלב פושר

לציפוי / מילוי
1 כוס סוכר חום כהה
100 גרם חמאה
1/2 כוס סוכר לבן
2 כפיות קינמון טחון
1 חבילת גבינת שמנת פילדלפיה
1 כוס אגוזי מלך קצוצים גס

גילוי נאות - יש לי מיקסר ידני בלבד אז אני משתמשת בו עד לאיחוד הבצק ואז לשה ביד.  אם יש לכם מיקסר תחסכו זמן וכוח אם תשתמשו בו למרות שבשבילי הלישה היא סוג של תרפיה וגם סוג של פעילות גופנית.  מנפים את הקמח לקערה.  מוסיפים את המלח והסוכר ומערבבים היטב. מוסיפים את השמרים היבשים ומערבבים שוב עד להטמעה. מחברים את וו הלישה ובמהירות נמוכה מוסיפים את הביצה ואת השמן.  באופן הדרגתי מוסיפים את החלב הפושר עד לקבלת בצק אחיד. במידת הצורך ניתן להוסיף עוד חלב, בכל פעם כף אחת בלבד (אני הזדקקתי לתוספת של כף).  ממשיכים ללוש עוד 8-10 דקות נוספות עד לקבלת בצק רך וחלק שנפרד מדפנות הקערה.


משמנים קערה נקיה או בשיטה המועדפת עלי מרססים ספריי שמן, מגלגלים את הבצק בשמן כך שישומן היטב מכל צדדיו. מכסים את הקערה ומתפיחים במקום חמים עד להכפלת הנפח (כשעה וחצי-שעתיים).

לקראת סיום התפיחה הכינו את החומרים לציפוי / מילוי:
את הסוכר הלבן ערבבו בכלי קטן עם הקינמון.  בסיר קטן על אש נמוכה, המיסו את החמאה עם הסוכר החום. ערבבו היטב והניחו בצד.  את גבינת השמנת אמורים לחתוך לקוביות שוות, אני לא הצלחתי ופשוט לקחתי כל הזמן עם כפית את הכמות שהייתה דרושה לי, תיכף תבינו מה עושים איתה.  וכמובן גם הפעם בסדנה לפריקת כעסים, אנחנו עושים שימוש באגוזים. אתם יכולים להיות עדינים ולקצוץ אותם בסכין או לחוות התגלות שמיימית אם תשימו אותם בשקית ניילון, תעטפו את השקית במגבת ואז תשתמשו במערוך כבתור אלה ותחבטו בהם עד צאת נשמתם או לפחות עד שהם קצוצים גס.

זהו עד עכשיו הכנו הכל, עכשיו בא האתגר הגדול מכולם, ההרכבה.
חממו תנור ל - 180 מעלות ושמנו את התבנית בנדיבות.  העבירו את הבצק למשטח מקומח ובעזרת היד שטחו לעובי 1 ס״מ.  עם סכין או גלגלת חתכו לקוביות קטנות, לא משנה אם הגודל יוצא אחיד או לא.  שטחו קוביית בצק לכף היד בעזרת האצבעות, זרו עליה מתערובת הסוכר קינמון, מקמו מעליה חתיכת גבינת שמנת במרכז וסיגרו היטב את הבצק בצורת כדור (ככה שהגבינה לא תברח במהלך האפיה). ככה תעשו עם כל קוביות הבצק, כשסיימתם התחילו לסדר את הכדורים בתוך התבנית, מעל כל שכבת כדורים זרו מתערובת סוכר הקינמון, מתערובת החמאה והסוכר החום ופזרו אגוזים, אני מקווה שברור לכם שאצלי הבלגן חגג ולא כל כך הקשבתי להוראות שלי עצמי וכל פעם שהיו לי מספיק כדורים להניח בתבנית אז בניתי שכבה, בקיצור הכל אפשרי. את השכבה האחרונה השתדלו לסדר כך שתהיה בגובה אחיד כי לאחר האפייה היא הופכת להיות הבסיס, בסיום שפכו כל מה שנותר, סוכר קינמון, חמאה וסוכר חום ושאר האגוזים.


תנו לבצק עוד חצי שעה לתפיחה והכניסו לתנור לכ - 40 דקות עד שהחלק העליון שזוף, סדוק ומבעבע.


מוציאים מהתנור ומצננים למשך חמש דקות, מניחים מעל את כלי ההגשה והופכים.  מגישים את לחם הגורילה חמים.  מבצעים בו חיסול ממוקד.

ככה מבצעים חיסול ממוקד על ידי שלושה וחצי אנשים

תמונת חתך של כדור בצק אפוי מתוכו מבצבצת לה גבינת שמנת

תגובות

  1. סוףסוףףףףף פני
    כמה חיכיתי לזה

    השבמחק
    תשובות
    1. בהצלחה, ספרי לי איך יצא לך. אם משהו לא ברור בתהליך ההכנה את יכולה להשאיר תגובה ואני מבטיחה לענות

      מחק
  2. בושה וחרפה שלא הושאר לי פירור..

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה