לביבות סלמון ובטטה עם איולי עשבי תיבול

לפני מספר שנים, כשנתיים לאחר שנולדה בתי, הרגשתי הרפתקנית ונרשמתי למיונים של מלכת המדבר. לא אלאה אתכם יותר מדי בתיאור המיונים, רק אומר שהתקבלתי. היעד, לפלנד. 8 ימים, מעבר בין 3 מדינות מבלי להרגיש (פינלנד, שוודיה ונורווגיה, הכל בתוך שטח לפלנד), לינה בשטח (לשמחתי הנסיעה הייתה בסוף הקיץ אז הטמפרטורה הייתה נעימה ונעה בין 5 מעלות למינוס 5 מעלות), נהיגה בג'יפים ארבע על ארבע, ספארי לוויתנים, אומגה ממצוקים, אימון של כלבי האסקי סיבירי ורכיבה על מזחלות בזמן אימון, להזכירכם התקופה היא סוף הקיץ, הרבה מקווי מים, פסגות הרים מושלגות רחוקות והמון ירוק מסביב. המחזה של השמש והירח משני צדדיי, בו זמנית כשמחשיך לזמן קצר בלבד, וכמובן הזוהר הצפוני הבלתי נשכח הפכו את הטיול הזה למסע קסום ומופלא ואחת החוויות האדירות שחוויתי.
salmon 4
עם כל האירוניה שבדבר, דווקא אחד הדברים הכי זכורים לי מכל המסע הזה הוא הארוחה הראשונה ואחת היחידות שבה אכלנו בצורה מסודרת ליד שולחן, בערב הראשון, באכסניה, בה בילינו את הלילה לאחר הגעתנו, בחלק הפיני של לפלנד, לאחר מסע מתיש ומייגע שכלל 3 טיסות, שאחת מהן הייתה במטוס עם פרופלור שהרגיש כאילו כל רגע הוא עומד להתפרק, ונסיעה ארוכה באוטובוס. בעיקר זכורים לי דג הסלמון העסיסי והנימוח ועוגת הגבינה עם פירות היער שנדמו כאילו נקטפו ממש עכשיו, מה שסביר שאכן קרה. כל נסיונותיי לשחזר את הטעמים ההם לא עלו בידי, אבל דג סלמון בכל גרסה תמיד מזכיר לי את המסע ההוא. כאן הוא בגרסה לביבתית אפויה שמשלבת את טעמה המתקתק של הבטטה והחמיצות הנעימה של האיולי. וההישג הכי גדול שלי הוא שגרמתי לבת התשע שלי לאכול את זה ולבקש עוד.
salmon 8
לביבות סלמון ובטטה (מבוסס על המתכון הזה)
לביבות סלמון ובטטה:
480 גרם סלמון אפוי מפורר ללא העור (מ-600 גרם סלמון טרי לפני אפיה)
1/2 כוס פירה בטטה (מבטטה בינונית אחת)
1 ביצה + 1 חלבון טרופים קלות
3 בצלים ירוקים קצוצים דק (הלבן והירוק)
1 כפית פטרוזיליה קצוצה או 1 טבלית פטרוזיליה קצוצה דורות מופשרת
2 כפיות גרידת לימון
כף וחצי מיץ לימון
כף וחצי חרדל חלק
כפית מלח
3/4 כפית פלפל שחור
אופן ההכנה:
מחממים תנור ל-180 מעלות.
מערבבים בקערה את כל החומרים ללביבות עד לקבלת תערובת אחידה. יוצרים מהן לביבות בגודל הרצוי לכם. אני העדפתי להכין אותן קטנות יחסית שניתן יהיה לאכול אותן גם ביד. מניחים את הלביבות על תבנית מרופדת בנייר אפיה ואופים במשך כ-40 דקות. לאחר 30 דקות אפיה הופכים את הלביבות על מנת שהצד השני גם ייאפה.
הזמן שהלביבות בתנור מכינים את האיולי.
איולי עשבי תיבול:
חלמון ביצה
1 כף מיץ לימון
1/2 כפית חרדל חלק
1/2 כוס שמן זית
1 שן שום גדולה כתושה או 2 טבליות שום כתוש דורות מופשרות
1 כף פטרוזיליה טריה קצוצה או 1 טבלית פטרוזיליה קצוצה דורות מופשרת
1 כפית שמיר טרי קצוץ או 1 טבלית שמיר קצוץ דורות מופשרת
אופן ההכנה:
ניתן להכין את האיולי עם בלנדר יד, מעבד מזון או אפילו במיקסר. נתון לשיקולכם ונוחותכם. אני הכנתי בעזרת בלנדר יד אך התהליך זהה.
מוסיפים לכלי מתאים את חלמון הביצה, חצי מכמות מיץ הלימון ואת החרדל ומתחילים לעבד עד שהתערובת מסמיכה. מוסיפים בהדרגה, לאט לאט את שמן הזית עד שהתערובת מסמיכה, כך עד להוספת שמן הזית כולו. מוסיפים את יתרת מיץ הלימון ואת עשבי התיבול ומעבדים מעט עד שאחיד. טועמים ומתבלים במלח אם צריך. מגישים את האיולי עם לביבות הסלמון ביחד עם פלחי לימון בצד. שאריות שומרים בצנצנת זכוכית במקרר עד 5 ימים.
salmon 1

salmon 7

תגובות

  1. איך את ממליצה לאפות את הסלמון?

    השבמחק
    תשובות
    1. מצטערת על העיכוב במענה, משום מה לא קיבלתי התראה על התגובה.
      אפיית הסלמון, חימום תנור ל-200 מעלות, לשמן במעט שמן זית ולתבל את הסלמון במלח ופלפל ולאפות 15-20 דקות. עד שהסלמון מתפורר.

      מחק

הוסף רשומת תגובה